U bevindt zich hier:

Disclaimer

Contact

Laatste wijziging

De Paasdagen van 2004 hebben we gebruikt om het Texelpad te lopen.
Dit vierde streekpad loopt langs de randen van Texel en is ongeveer 80 kilometer lang.

Texelpad

De reis begon bemoedigend met het geluid van de dichtklappende deuren van de intercity van Den Helder op het moment dat we de trap van het perron opkwamen. Een half uur verplicht rust. De inzittenden van de volgende, drukke, forensentrein hebben genoten van onze pizza’s. In Den Helder moesten we nog een half uur wachten op de bus naar de boot. Direct na aankomst liepen we de eerste 4,5 kilometer naar camping de Loodsmanduin. Eerst helemaal naar voren om je in te schrijven, dan helemaal naar achteren om je tent op te bouwen en daarna horen dat je er niet mag staan.
Vanaf dezelfde plaats vertrokken we de volgende dag door de Westerduinen naar de Koog. Een fraaie wandeling door oude duinen. Via Schotse vergezichten kwamen we aan op de tweede camping. Eerst weer helemaal naar voren om je in te schrijven en dan weer helemaal naar achteren om je tent op te zetten. Op een mooi duinplekje: vlakbij de strandovergang en rondom ons heen hardwerkende kampeerders die hun zomerverblijf aan het opbouwen waren.
De tweede dag beloofde veel strand. Eerst een stuk langs de Slufter. Hoewel de tekst in het boekje veel beloofde viel het wat tegen. Er was weinig van te zien. De Noordkaap van Texel namen we via het strand. De roze vuurtoren en de vertrekplaats van de boot naar Vlieland passeerden we moeiteloos. Vanuit de Cocksdorp liepen we langs het ganzenreservaat de Eendracht. Een vogelaar waarschuwde ons ongezien achter de dijk te lopen om de ganzen niet te laten opvliegen. Dat kostte teveel energie (voor de ganzen). Tussen de schapenkeutels en over ongelijke graspolen trotseerden wij ruim 6 kilometer dijk. Hoewel het goed was tegen het verdwalen waren we het uitzicht na ruim een uur wel zat. De beoogde camping was inmiddels opgeheven maar iets verderop vonden we iets dat op een camping leek. Een uitdragerij met gras en één kampeerder. Vol medelijden sprak hij ons aan; hij sprak ons niet aan. Na een stevig ontbijt liepen we de derde dag naar den Burg. Dit keer liep het Texelpad meer door weilanden (met natuurlijk schapen). De laatste camping was geweldig. Een aardige boerin gaf ons vier eieren (het was tenslotte Pasen) en we mochten haar huis zien dat in een oude schuur was gebouwd.
De laatste dag liepen we naar de boot. Die haalden we precies. We hadden echter geen zin om op de bus te wachten dus het deel naar het station in Den Helder hebben we ook maar gelopen.

Klik hier om naar de galerie te gaan.